Billedet på sidehoved
  • Ådalskolen, Fangel Friskole
Billedet på sidehoved
Billedet på sidehoved
  • Ådalskolen, Fangel Friskole

Stemningsfuldt luciaoptog

Også i år har vi haft et flot og velsyngende luciaoptog til morgensamling og julemødet. Også et lokalt plejehjem får glæde af det stemningulde optog.
Tak til eleverne fra 5. klasse under ledelse af Knud Kalnæs. 

Ingen aktuelle opslag

Ådalskolen ligger utrolig smukt placeret i den skønneste natur. Som nærmeste nabo mod vest og nord har vi mindre skovområder og Odense ådal med bl.a. fine engplanter, tykskallet malermusling, oddere og andre dyr. Naturen er beskyttet som et Natura-2000 område.

I dag var der indvielse af en helt ny bålhytte ind i skoven nord for skolen. Vi deltog naturligvis i festlighederne. Vi var repræsenteret ved 3., 4. og 5. klasser, der deltog i et WOOP-løb i området, ligesom vi med fornøjelse spiste pølser, brød, ristede skumfidusser og drak sodavand.

Det var en god oplevelse denne milde novemberdag. 

Emneuge med god læring

Uge 41 har også i år været en god emneuge med læring på andre måder, end dem vi typisk kender fra de skemalagte lektioner.
Eleverne i indskolingen har arbejdet med eventyr på forskellig vis. De har været meget optaget af emnet.
På mellemtrinnet har klasserne arbejdet med børns rettigheder.
7. kl. øvede sig på skuespillet ”Kannibalerne”, som de opførte tre gange. Det skal tilføjes, at det gjorde de super godt.
8. kl. var på friluftstur, hvor de blev udfordret i samarbejde og idrætslige opgaver.
9. kl. var i erhvervspraktik.
Til billedet af emneugen hører også, at vi torsdag havde en virkelig god skolefest med skuespil, diskotek og fællesspisning. Og fredag deltog vi i skolernes motionsdag med det traditionelle motionsløb på en rundstrækning ved Odense Å.
Alt i alt var det fin uge med masser af aktiviteter inden tid til afslapning i efterårsferien. 

Kort om skolen

På Ådalskolen starter vi alle dage sammen med morgensamling med sang, fortælling og samvær.

På Ådalskolen søger vi at skabe de bedste rammer for tryghed, udvikling og læring. 

På Ådalskolen kommer alle elever på lejrskole hvert år.

På Ådalskolen har alle elever en skoleven.

På Ådalskolen har forældrene direkte indflydelse. (Alle medlemmer af bestyrelsen er forældre til elever på skolen)

På Ådalskolen anser vi skole-hjem-samarbejdet for afgørende. Vi afsætter bl.a. 20 min. pr. skole/hjem-samtale. Hertil kommer forældremøder. Vi anser forældrenes opbakning til skolegangen for afgørende. 

Super Supernova

Vores legeplads er nu blevet endnu bedre: Vi har fået en Supernova, der er et bevægeligt legeredskab, der kan aktiveres af et barn, men der kan også snildt være plads til ti børn på en gang. 
Børnene har allerede taget redskabet flittigt i brug.
Supernovaen blev opstillet af nogle friske forældre på arbejdslørdagen. Herligt.

Chris MacDonald for fuld udblæsning

Vi har haft besøg af det amerikanske energibundt, Chris MacDonald, der forsøgte at ruske op i os. Opfordringen gik på, at vi skal tage hånd om vores eget liv. Tilstrækkeligt med søvn og motion, samt en god attitude er afgørende. Vigtigt med disciplin til at gøre det vigtige, som måske ikke umiddelbart er lystbetonet.
Det hele blev serveret for os i højt tempo i en direkte form. Også humor var der masser af. 

Lærerige lejrskoler

På Ådalskolen er alle elever hvert år på lejrskole, og hver gang kommer eleverne hjem beriget med læring og mange oplevelser.
På billedet står yngre elever klar med flag for at byde lidt større elever velkommen hjem efter en lejrskole. Det er skønt at være ude for at opleve verden, men det også dejligt at vide, at man er savnet og ventet af skolekammeraterne derhjemme.

Forpligtende fællesskab

Ådalskolen er et åbent og vedkommende skolefællesskab, der udgør en tryg ramme for læring og udvikling.
Her udforskes, udfoldes og opleves livets mangfoldighed gennem fælles forundring i et inspirerende læringsmiljø.
Gå på opdagelse på vores hjemmeside for at lære Ådalskolen bedre at kende. Tag kontakt med os, hvis du vil møde skolen direkte. Du er velkommen.

Har et tusindben virkelig . . . ?

Margit har i natur/teknik haft 2.B med ude i naturen for at nærstudere det, der kribler og krabler derude. Det er god undervisning med plads til nysgerrighed som grundlag for læring: Har et tusindben virkelig så mange ben? Hvordan føles det at holde en regnorm? Hvordan ser en løbebille ud, når den bliver forstørret op? Etc.

Måske er der plads til dit barn

Ådalskolen er en meget populær skole med stor søgning. Dog er der plads til enkelte elever i nogle klasser.

Kontakt skolen for at høre nærmere eller aftale et besøg. Tlf. 65 96 12 30

Skolevenner

På Ådalskolen har alle elever en tildelt ”skoleven” - en slags ”buddy”, som kan hjælpe i forskellige sammenhænge.
Ca. 14 dage inde i skoleåret fik eleverne i 0.kl. hver tildelt en stor ”skoleven”, som er eleverne i 5. klasse. Efter at have set de nye ”skolevenner” sammen umiddelbart, var det ikke muligt at sige, om det betød mest for de små eller de store skolevenner. Det var god venskabsstemning fra starten. 

Simpel kodning - god læring

Eleverne i bl.a. 3. og 5. klasse har arbejdet med kodning på computer.
Kodningen sker i et enkelt programmeringsværktøj, der hedder Scratch, og er udviklet af MIT, Massachusetts Institute of Technology, et af verdens førende tekniske universiteter.
Med Scratch kan eleverne hurtigt lære at programmere.
Fagligt er det utrolig godt for eleverne at arbejde med kodning. Det styrker logisk tænkning på en sjov måde. Eleverne kan med det samme og på en overskuelig måde se effekten af det, når de eksperimenterer med programmeringen.  

  • 15-12-2017
    08:00-08:15
    Krybbespil 0A KP/Gry · 00
    1
  • 19-12-2017
    08:05
    3. klasse optræder til morgensamling · 03
    1
Ingen aktuelle nyheder

Besøgstæller siden 26. juni '13

2848593